måndag 5 oktober 2009

Mitt hjärtas stad


För er som läste det senaste inlägget så vet ni att jag lovade att återkomma med ett inlägg om Julian StubbsGyro:HSR. Julian var talare nummer två på förra veckans varumärkesseminarium, anordnat av Stockholm Business Region.

Julian talade bland annat om vikten av ett gediget varumärkesarbete vid marknadsföringen av fysiska platser, inte minst städer.

Staden som produkt är mer komplex än produkter vi konsumerar i handeln eftersom upplevelsen av denna produkt påverkas av en större verklighet. Vi konsumerar staden genom dess människor, dess arkitektur, dess historia, dess kultur mm. En stad är helt enkelt det den är på ett naturligt och ärligt sätt. För en framgångsrik marknadsföring av en stad så krävs det därför också ett större och mer uthålligt varumärkesarbete. Det handlar om att få allt att sträva i samma riktning. Julian talar om Konsistens, Uthållighet och Enkelhet.

Jag tror att man kan lära sig mycket från varumärkesarbete med fysiska platser.

Som jag skrivit tidigare så framtvingar den digitala utvecklingen ett mer transparent samhälle där produkter med ärlig kommunikation och med långsiktiga horisonter har större chans att överleva. Den utvidgade konsumtionen av produkter och tjänster sker genom att vi i allt större utsträckning påverkas av andra konsumenters omdömen. Liksom staden så tvingas produkter allt mer till att vara det de är.

I förlängningen av detta tror jag på att vi kommer att få se ett fördjupat arbete med brand experience och differentiering genom geografi som jag har skrivit om tidigare här. Upplevelsen av ett varumärke kan förstärkas genom exempelvis resor och språk. Tänk exempelvis på en whiskey från Skottland. Upplevelsen av att smaka produkten på ursprungsplatsen, i hjärtat av produktionen, att höra en skotsk röst berätta historien, att vandra runt i de berg som man annars bara ser på flaskans etikett.

Upplevelser skapar minnen, minnen som köper lojalitet. Man blir en del av varumärket och bär upplevelsen av varumärket med sig. Precis som man gör med städer.

Vi avslutar med att säga grattis till Rio de Janeiro som vann spelet om OS 2016. Kanske inte på grund av ett vassare varumärkesarbete utan snarare på en balansering av geografisk rättvisa sett mot en historisk bakgrund. Rio har nu ett långt och spännande arbete framför sig att använda sig av detta event för att stärka sitt varumärke. Jämför med hur vår bild av Peking såg ut innan OS förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar