Kanske är det för att jag är ny inom kommunikationsbranschen. Men ändå. Under mitt år på
Berghs kunde jag inte låta bli att känna att en radikal förändring har inletts i reklamsverige.
Vi lever just nu i en lågkonjunktur. Många byråer går omkull. Nya byråer startas. Som det brukar vara i en konjunkturcykel. Både nya och gamla aktörer tar tillfället i akt att tala om just en förändring i branschen. De vill arbeta annorlunda. Erbjuda något nytt.
Vari lägger då denna förändring?
Walter Naeslund, på nystartade
Honesty, talar om att distributionsmonopolen för information faller. Detta är förmodligen den viktigaste aspekten av sociala medier; att kunderna kommunicerar direkt med varandra. Detta menar Walter kommer kräva helt nya reklambyråer.
-
Den måste kunna förstå teknik, beteendepsykologi och management. Samtidigt måste man vara lika bra på den traditionella reklamen som tidigare. Det går inte att ljuga på internet. Du blir avslöjad förr eller senare. Ett företag kommer att värderas efter vad det gör, inte vad det säger.
Även
Andreas Morne på
Abby Norm menar att det är dags att begrava föreställningen om vad en reklambyrå är.
-
Kunskapsnivån på såväl byrå- som köparsidan höjs kontinuerligt och därmed också kraven på varandra. En direkt konsekvens är att fokus allt mer flyttas till idé och innehåll istället för kanalen eller fenomenet i sig.
Johan Falk på relativt nystartade byrån
Naked säger:
-
Vi vill vara den ledande och helt kanaloberoende kommunikationsstrategipartnern. Vi vill kunna skapa så pass stora koncept att de kan löpa i vilken kanal som helst.
Varken idédriven eller ärlig kommunikation är i och för sig något nytt. De mest framgångsrika byråerna har alltid insett vikten av att skapa konsekvent och säregen kommunikation baserad på en grundläggande idé. Dock kan man konstatera att det aldrig har varit viktigare. Att skapa kanaloberoende kommunikationsidéer och att leva som man lär kommer utgöra hygienfaktorer i framtidens kommunikationsbransch.
Men förändringen ligger inte i insikten vad som är viktigt utan snarare hur man tar sig dit. Denna fråga kan bevaras genom att fokusera på hur man i framtiden måste jobba. Jag tror att den klassiska reklambyrån går från att arbeta som kommunikationskonsult till att mer inta rollen som managementkonsult, men med varumärkesfokus.
David Orlic, på nystartade
Volontaire, säger:
-
Jag är intresserad av hur vi kan göra större nytta och tänker fokusera på kommunikation som löser affärsproblem i stället för att dölja dem. Men för att lyckas tror jag det krävs att vi jobbar tillsammans, närmare uppdragsgivarna.
Enligt VD
Carl Unger kan detta handla om att exempelvis bygga upp en ny, förbättrad kundtjänst likaväl som en klassisk annonskampanj.
DDB är en etablerad byrå som är inne i en liknande förändringsfas, bland annat tack vare kunden
McDonalds.
-
Från vår sida ser vi byrån som en förlängning av marknadsavdelningen. Det öppnar upp för diskussioner, framför allt på den administrativa sidan. DDB blir mer av en affärskonsult än reklamkonsult, säger
Staffan Ekstam, marknadschef på McDonalds.
Det gäller alltså inte längre att bara kunna kommunikation. Man måste kunna förstå alla delar av kundens verksamhet. Förändringen innebär också ett närmare samarbete vilket inte bara kräver förståelse utan också ödmjukhet, deltagande och respekt. Detta ställer större krav på oss konsulter. Precis som
Walter Naeslund säger:
-
Den nya reklambyrån måste kunna förstå teknik, beteendepsykologi och management.
I denna förändring tror jag planning spelar en central roll. Plannern är både filosof och hantverkare. Det handlar inte bara om vad vi säger, utan också om det vi gör. Det gäller att kunna sätta sig in i kundens verksamhet och kunna gräva fram det riktiga problemet. Utan djup förståelse för affären, för kunden och för omvärlden samt utan verkligen genomtänkta idéer så är man chanslös. Men det handlar också om att kavla upp ärmarna och verkligen få jobbet gjort.
Fortsättning följer.
Källor:
www.resume.se
Du producerar något av värde. Du hamnar i mitt blickfång genom att länka till mig, skriva om mig och inleda en diskussion. Du lever som du lär.
SvaraRaderaDessutom skriver du bra.
Välkommen på kaffe. Ska vi säga onsdag nästa vecka?
Tack för positiva kommentarer.
SvaraRaderaIt's a deal!