onsdag 16 september 2009

Vad är relevant kommunikation?


I en artikel i Resumé står det om copywritern Anna Lindstein som har tröttnat på reklambranschen och därför säljer allt hon har på Tradera och flyttar till den stora kärleken i USA. På frågan vad hon är missnöjd med i reklambranschen svarar Anna:

– Ja, vad är man inte missnöjd med? Framför allt känslan av det egentligen är ganska få som jobbar med kommunikation. Många som jobbar med reklam vill vinna tävlingar och pitcher och sitta i kundmöten. Själva kommunikationen kommer ofta i tredje hand. Istället handlar det mesta om att skapa en så unik idé som möjligt, trots att det kan vara helt irrelevant.


Vad är egentligen relevant kommunikation? Denna fråga är inte ny men däremot viktig. Jag tror att relevant kommunikation har vågat och orkat gräva lite djupare i kundens verksamhet än vanligt. Kommunikation kommer allt mindre att handla om ytspackel och allt mer om renovering. Det borde det alltid ha gjort men tyvärr är så inte fallet.

Kommunikation ska inte alltid vara snygg eller fyndig. Ibland behöver den vara tråkig, bara den har hittat det riktiga problemet. Synd att en copywriter med den insikten lämnar landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar