Sveriges snabbast växande byggvaruhuskedja heter Byggmax. Imorse besökte jag ett seminarium på webbyrån Cloud Nine där Jacob Notlöv och Ludwig Ungewitter, marknadschef respektive it-chef på Byggmax talade om det gemensamma projekt som de två företagen har jobbat med under en tid.
Byggmax har gjort två mycket bra saker. Båda har utgått från konsumenten. För det första har man i sin kommunikation tagit fram enkelt producerade filmer där vanliga kunder har fått tala om sin privata byggprojekt. Man har här satt slutkonsumenten i fokus och på ett smart sätt inspirerat sina kunder till att snickra själva och att förverkliga sina drömprojekt samtidigt som man förmedlar ärlighet. Dessa filmer har man sedan använt sig av i tv, i direktreklam samt framförallt på hemsidan.
I samarbetet med Cloud Nine har man sedan arbetet fram en sajt som strävar efter att vara så lättanvänd och så relevant som möjlig. Filmerna används här som instruktionsvideos och följer med innehållet på sajten: Dels kan man se vilka produkter som har använts i en specifik film och dels kan man se de aktuella filmerna för varje produkt man tittar på.
Här har en sorts planningtänk fått styra och inte bara legat till grund för kommunikationen utan även för affärsutvecklingen. Byggmax har gjort det suveränt bra och förtjänar den framgång som de nu känner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar