fredag 11 september 2009

Eniro hottar upp sin personsöktjänst.


I ett försök att bli mer relevanta och framförallt locka till sig yngre användare erbjuder nu Eniro ett "smartare och tydligare" personsök där man som användare kan bestämma över sin egen presentation genom att exempelvis uppdatera sin profil med kontaktuppgifter till Facebook, den egna bloggen eller en hemsida.

För att lyfta fram den nya personsökningen har man tillsammans med Ogilvy tagit fram en kampanj som lanseras imorgon. Man kommer där bland annat kunna utforma personliga banners för att göra reklam för exempelvis den egna bloggen. Läs mer om kampanjen på Dagens media här.

Eniro försöker alltså stärka sin position som personlig söktjänst och gör det genom att "återspegla användarnas nya nätvanor"

Det som jag ser som en utmaning för den nya tjänsten och för kampanjen är att få volym i de uppdateringar som förhoppningsvis ska göras på de personliga enirosidorna. Om man inte lyckas locka väldigt många till att uppdatera så kommer Eniro återigen att kännas tråkig och irrelevant som söktjänst.

En annan, och kanske större fara, utgörs av målgruppens agerande idag. Eniros affärsidé är att "sammankoppla människor med människor." Att söka upp någon och bli vän på Facebook är lätt. Men finns det verkligen ett behov hos målgruppen att vara sökbar med en större mängd information än den man har på Facebook? Ja, kanske.

I väntan på svaret har jag i alla fall uppdaterat min egen eniroprofil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar