söndag 25 oktober 2009

Uthålliga historier från matvaruhyllan


ICAs framgångsrika reklamfilmer fortsätter att skapa uppmärksamhet. En av dem som skriver om de senaste filmerna med praktikanten Jerry i huvudrollen är Mattias ÅkerbergPlease Copy Me.



ICA är skickliga på att hålla sitt varumärke aktuellt. Reklamsåpan följer säsonger, högtider, den egna verksamhetsutvecklingen och aktuella företeelser. Man låter varumärket ta plats lite varstans, men aldrig på irrelevanta ställen. Under hösten kommer vi bland annat att få se ett samarbete med Jamie Oliver, även känd som den nakne kocken.

Framgången stavas storytelling och kontinuitet. ICA har i King en reklambyrå som har en fantastisk känsla för historieberättande och King har i ICA en modig och framförallt uthållig kund.

Men ICA har också fått utstå en stor del kritik genom åren. Ommärkning av för gammalt kött och smyghöjning av priser har utgjort kostsamma snedsteg. Men den farligaste kritiken som riktats mot ICA är den som har riktats mot framväxten av de egna varumärkena. Många uttrycker en oro för att ICAs något billigare varianter av originalvarumärken kommer leda till ett totalt herravälde på hyllorna och därmed möjlighet att helt styra prissättningen.

Denna utveckling har inte framkommit i reklamfilmerna då man där mestadels visar annonsvaror från andra livsmedelstillverkare. Den farlighet, riktig eller påhittad, som tycks dölja sig i matvaruscenens kulisser har hittills skickligt tillintetgjorts av den relation som ICA under lång tid har byggt upp till sina kunder genom sin reklam. Seriens figurer framställs som personliga och trygga, om än lite dumma. Kunderna känner sig smartare och sänker garden. Man förlitar sig på att ICA har koll på läget vilket också förstärks genom en kundklubb med personliga erbjudanden baserade på tidigare konsumtion.

ICA har genom en bra grundidé lyckats skapa ett stretchbart och förnybart koncept som bygger på emotion snarare än funktion. Fördelen med en enorm kommunikationsbudget är att vissa galna, spännande idéer faktiskt kan genomföras. Mindre aktörer har ofta inte råd eller mod till att chansa. ICA använder därmed sin storlek på ett utvecklande och kreativt sätt.

Hoppas att även mathyllorna kommer att fortsätta vara lika fantasirika.

2 kommentarer:

  1. För ett år sen skrev vi ett arbete om ICA och typ just det här! Jag gillar ICA. Och vår lärare beskrev vårt projekt som fantastic and brilliant! =)

    SvaraRadera