För ett par dagar sedan besökte jag
Stockholm Business Regions frukostseminarium om varumärken. Inbjudna talare var
Julian Stubbs från
Gyro:HSR och
Peter Fisk från
The Genius Works.
Till tonerna av Snow Patrol’s
Open your eyes visade Peter Fisk oss den nya verkligheten där fokus flyttas från väst till öst, från de stora massorna till de små nischerna och från företagen till konsumenterna.
Detta är ju så klart inget nytt. Kinas utveckling kan man följa i princip varje dag på nyheterna. Om någon inte har sett
Fredrik Häréns föredrag från Kunskapens dag i september 2007 så kolla på det
här. Vad gäller de nya marknadsförutsättningar är
Chris Andersons teori, the Long Tail, väletablerad och i december 2006 prydde konsumenten
omslaget på Time.
Men Peter Fisk hade förhoppningsvis inte enbart valt att ackompanjera sina tankar med
Open your eyes för att visa på det många av oss redan vet (även om vi är i behov av ständig upprepning). Han ville också visa på hur den nuvarande världsekonomiska krisen skapar möjligheter till förändring. Precis som min gode vän Johan Ranstam uttryckte det i en diskussion i veckan så sker en ständig växelverkan, en förändringsprocess där nya uppfinningar och produkter vänder upp och ner på vår tillvaro och därmed skapar förutsättningar för nya verksamheter. Kanske är det ingen slump att företag som General Electric, Hewlett Packard och Microsoft alla startades i kristider.
Som en sorts modern evolutionsteori kan man konstatera att det kommer bli allt viktigare att kunna följa med i denna utveckling och skapa verksamheter som snabbt kan ställa om efter nya förutsättningar. Paradoxalt nog så minskar våra möjligheter som konsumenter till att påverka utvecklingen i takt med att vår makt som konsumenter ökar. Våra
möjligheter att skapa nya idéer, verksamheter, produkter och behov har dock aldrig varit större.
Som konsumentens representant på reklambyrån så behöver därför en planner ständigt ha sina känselspröt utfällda, redo att ta vara på nya möjligheter.
Vad gäller talare nummer två, Julian Stubbs från Gyro:HSR, så återkommer jag till honom i ett senare inlägg.
Lite som fjärilens vingslag: något geni kommer på att folk tycker om smoothies som innehåller mangostanfrukter. Den tjejen kan ju skratta sig lycklig, eftersom suget efter mangostansmoothie för tillfället är omättligt...
SvaraRaderaI samma ögonblick skapas marknader för produkter som underlättar den gravt eftersatta mangostanodlingen, handskar som skyddar mot mangostanens vassa skal, handkrämer som vårdar plockarnas händer, maskiner och bakterier som mal ner det hårda skalet för snabbare förmultning. Och tusen andra möjligheter i förlängningen...
Och det är där vi måste finnas. Där ska entreprenören, riskkapitalisten, plannern och kreatören mötas. Att vara planner är att se ett meteoritnedslag, och utifrån det förutsäga var nästa kommer. Som kreatör, ska man göra nedslaget jävligt spännande...