måndag 12 oktober 2009

Redskapsvård


Ibland saknar jag ett yrke där jag får arbeta med händerna. Att få låta hjärnan vila en stund och arbeta sig svettig med en hammare eller en skiftnyckel. Tänk att få räcka över ett visitkort med titeln varumärkesstrateg/rörmokare på. Det hade jag tyckt varit ballt.

Men hjärnan är ändå mitt främsta redskap. Hjärnan producerar det värde som vi erbjuder andra. Att slå sitt kloka huvud ihop med ett annat är en av framgångsrecepten för människor som vill ta sig framåt. Att bolla idéer, som mina danska vänner tycker är ett roligt uttryck. Men vi kan också jobba för att de där kloka huvudena ska vara ännu klokare. I jakten på de där kreativa tankegångarna, idéerna som löser problemet eller den ultimata insikten om en målgrupp så kan vi skapa förutsättningar för framgång. Det kallas träning.

I dagens kolumn i SvD skriver Jenny Nordberg något som därför gör mig glad:

Det finns två skolor i forskningen kring att hålla hjärnan i form. Det ena handlar om att lägga pussel, lära sig nya språk och lösa gåtor. Det andra är att mer syre till hjärnan bevarar neuronerna, som gör att tankar kan blixtra omkring inne i huvudet som ett härligt stort disco med discoboll. Ett Vasalopp gynnar alltså hjärnan mer än att stänga in sig i en garderob och röka cigaretter, vilket annars är en vanlig metod bland dem som försöker åstadkomma något kreativt.

Träning. Fysisk och intellektuell. Det passar mig utmärkt. Jag älskar att lära mig språk och försöker uppmana min omgivning till detsamma. Jag gillar också att vara ute i naturen. “...ägna mig åt olika utomhusaktiviteter som löpning, kajak och skidåkning” som det står i mitt något stela CV.

Det handlar om utveckling av kropp och själ. Jag har alltid trott på utveckling och kommer alltid fortsätta tro på det. Min hjärna funkar ganska dåligt vid ett skrivbord. Några av mina mest kreativa tankar har tillkommit på resande fot. Omgiven av andra kulturer och språk. Min mest kreativa period i livet var under en språkresa till Milano 2007. Jag kan heller inte låta bli att tänka på en av världens mest kreativa reklambyråer, CP+B (som jag skrivit om tidigare här) har sitt huvudkontor i Boulder i Colorado, en stad med “36,000 acres of recreational open space with opportunities for hiking, biking, running, and rock climbing”.

Frisk luft. Utveckling. Låter som när man var 12 och spenderade sin tid på att lära sig saker och att leka. Slutsatsen kanske är att man borde lyfta fram 12-åringens behov. Ta en paus från jobbet. Du borde lära dig ett till språk, eller åka Vasaloppet. Eller flytta kontoret till en liten bergsby i södra Frankrike.

Att Jenny Nordbergs artikel också handlade om Alzheimers har jag glömt. Jag får ta en promenad och syresätta hjärnan.

1 kommentar: