fredag 9 oktober 2009

The NEXT event


Igår var jag på the NEXT event på Södra Teatern anordnat av Wednesday Relations i regi av Johan Ronnestam.

Johan ville ge sin publik en dag med inspiration och innovation med fokus på framtidens kommunikation. Det lyckades han med! De 9 föreläsare som jag hann lyssna på (av 12) gav mig många inspirerande tankar och idéer som jag kommer arbeta vidare med. Här är en liten sammanfattning av vad som sas:

#1 Peter Lilliehöök
Peter inledde genom att ge oss en historisk återblick. I en värld där människan alltid har sökt bekräftelse har kyrkan länge spelat en central roll för kommunikationen. Vårt behov av tillhörighet tar sig idag dock nya uttryck. Se talare #4.

#2 Per Torberger
Jag hade tyvärr lite svårt att förstå vad Per ville förmedla förutom konstaterandet att tidningarna står inför en utmaning i form av betalningsovilligheten för nyheter på internet. Hans tankar går i alla fall att läsa på hans blogg.

#3 Leo Razzak
Leo Razzak är min nya idol. Inte bara på grund av hans engagemang och arbete i Sharaf Hjältar eller för sitt arbeta att sprida Fryshusandan runt om i Sverige men framför allt på grund av hans ödmjuka självförtroende, hans brist på powerpoints och hans förmåga att skapa en relation till de han talar till. Han lämnade oss med orden "lyckan till framgång är en identitetsfråga". Detta gäller både för varumärken som för oss själva.

#4 Elia Mörling
Elia talade om vikten av att betrakta målgrupper genom intresse. Han menade att en 35-årig dam på Östermalm kan ha mer gemensamt med en 60-årig man från New York än med en annan 35-årig dam från samma demografiska segmenteringsgrupp. Vi tillhör alla olika tribes där gemenskapen utgörs av en passion för någonting. "Vi längtar efter att bygga identitet och gemenskap".

#5 Andreas Lübeck
Musik. Överallt.

#6 Per Robert Öhlin
Per Robert Öhlin, som bland annat har skrivit boken Fuck Logic, förklarade kraften i historiska berättelser som vi inte kan sluta fascineras av och som ständigt återkommer. Genom att använda sig av arketyper så kan man skapa attraktiva varumärken som når sin målgrupp. "Vi är alla oförlösta hjältar"

#7 Björn Alberts
Björn Alberts, som jag har att tacka för att jag kunde delta på eventet, talade om att världen redan är digital och social samt att en konsuments behov i många fall är samma sak som ett sökord. Om man inte finns på nätet så finns man inte alls. Se hela Björns presentation här.

#8 Judith Wolst
Judith gav oss tänkvärda åsikter om e-handel och sociala nätverk. Utvecklingen där kommer vara otroligt spännande att följa! "Kommer sociala nätverk i framtiden också vara marknadsplatser?". Se Judiths presentation på hennes blogg.

#9 Katja Janford
"Idag visar man det man är bra på istället för pratar om det".
Katja läste en fin och naken dikt sittandes på en pall, i ljuset från en ensam strålkastare. Katja går Interaktiv kommunikationBerghs samt skriver fantastiskt fint om livet på sin blogg. Hon bevakar berättelsen. Det är viktigt.

Det var de jag hann med att se. Jag missade tyvärr Lotta Lundgren och Stefan Hyttfors samt avslutningen med Mats Gustafsson och Johan Ronnestam.

Sammanfattningsvis var det en dag som genast genererade en massa härliga tankar om kommunikation och om livet. Hoppas jag kan dela med mig av dem snart!

Tack till pappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar