Detta inlägg var ursprungligen tänkt att vara ett bloggbidrag till ett kommunikationsnätverk som höll på att startas under min tid på
Berghs. Jag ville bidra med en del av min egen filosofi. Jag gör det nu i egen regi.
Matematiken beskrivs på
Wikipedia som bland annat “....
metoder för att beskriva och analysera abstrakta samband.” Enligt vad man lärt sig av matematikens regler redan i grundskolan bör formeln 1 + 1 = 3 vara en omöjlighet. Ändå är det till denna matematiska motsägelse som jag vill tillägna detta inlägg.
Formeln 1 + 1 = 3 handlar om att två saker på skilda håll inte är just mer än det de är. Men om man förenar dessa två kan de tillsammans generera ett värde som överstiger de sammanlagda ursprungsvärdena var för sig. Detta tänk tillämpas på en mängd områden, det mest grundläggande är kanske det koncept som hela vår existens bygger på, fortplantningen.
Eftersom kompetensresursen i många av dagens yrkesroller till stor del utgörs av kunskap så tycker jag det är viktigt att skapa sig en grundläggande filosofi för hur denna kunskapsbas kan hålla sig omfattande, uppdaterad och riktig.
“
Give away everything you know, and more will come back to you.”
-
Paul ArdenJag tror att framtidens samhälle, och i synnerhet kommunikationsbranschen, måste präglas av ett ännu mer ärligt och generöst utbyte av information. Bara genom att ge kan man få mer än vad man redan har. Detta tillämpas redan av många och dagens webbtekniska hjälpmedel underlättar också detta agerande, inte minst i det privata. Genom tips från omgivningen kan man snabbt få tillgång till information som man behöver för att ta en idé, en plan eller en strategi framåt. Det finns ingen vinning i att behålla tankar och idéer för sig själv om målet är att få dem att växa. Om de inte luftas och utsätts för andras tankar så kommer de att självdö. Om man däremot delar dem med sin omgivning så kommer de att blomma.
Att agera generöst och ärligt kommer vara vitalt, inte bara i den närmaste privata omgivningen utan också både i arbetsmiljöer och i marknadsföringssammanhang. Det kommer handla om att våga ge; till kunder, till kolleger och till vänner, även om man inte kortsiktigt vinner på det själv. Fokus idag ligger tyvärr i många fall ofta på kortsiktig vinning. Där kommer vi, som i framtiden arbetar med kommunikation, behöva ta ett stort lass. Vi måste till att börja med inse att det långsiktiga alltid slår det kortsiktiga och vi kommer också få kämpa för att övertyga vår omgivning om detta.
Jag avslutar med ett utdrag ur
Seth Goldins blogg som beskriver just fördelen att konkurrera med generositet och ärlighet:
“
Individuals and organizations that can compete on generosity and fairness repeatedly defeat those that only do it grudgingly.”
Vi tjänar alla på att vara generösa, inte bara själsligt utan också affärsmässigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar