Dagens tekniska standard har gjort att avstånden mellan två punkter är kortare än de någonsin varit. Beroende på vilken verksamhet man driver så går utvecklingen åt att man inte behöver vara geografiskt begränsad för att utföra ett arbete. Det är en ny sorts revolution som har smugit sig på oss. Vi är i allt mindre grad beroende av att vara i närheten av andra människor. Städernas existens som marknadsplatser är därmed ifrågasatt.
Detta skapar möjligheter.
Dels är vi inte lika begränsade i vår relation till kunder. I kommunikationsbranschen så kan exempelvis en liten svensk byrå ha hand om en global kunds konto, något som jag tror vi kommer att få se mer av.
Dels kan man se tecken på att aktörer använder sig av geografi för att differentiera sig och för att skapa ett mer attraktivt varumärke. Ett exempel på detta är en av dagens mest framgångsrika byråer -
Crispin Porter + Bogusky, som har placerat sig i den lilla staden Boulder i Colorado (och som nu har köpt Göteborgsbyrån Daddy).
Några som redan tidigt insåg vikten av en geografisk identitet (och då menar jag inte en nationell identitet) är IKEA vars geografiska centrum utgörs av Älmhult i södra Småland. Hittills har den första delen av
IKEA,
Ingvar
Kamprad, tagit mest plats i varumärkets kommunikation. När Ingvar Kamprad en dag inte längre är med oss så tror jag att den andra delen av namnet IK
EA kommer att ta allt mer plats.
Elmtaryd,
Agunnaryd. Det geografiska ursprunget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar