Varumärket Sverige är komplext. Det finns inte ett enskilt företag som äger rätten till det och som har möjligheten att arbeta med dess identitet och dess image.
En av de statliga organisationer som dock har en sorts varumärkesbyggande roll är
Svenska Institutet. Institutets uppgift är att öka omvärldens intresse för Sverige genom "att informera, påverka och skapa relationer med allmänhet och samhälle i andra länder". Det långsiktiga syftet är "att underlätta för Sverige att förverkliga politiska, kulturella och ekonomiska mål".
När nu Utrikesdepartementet har offentliggjort att de överlägger att lägga ner det
Svenska Kulturhuset i Paris (Sveriges enda kulturhus utomlands och en viktig mötesplats för verksamheten) borde fler Sverigevänner höja ett ögonbryn i förvåning och förskräckelse. Att lägga ner verksamheten i Paris, världskulturens centrum, skulle skicka katastrofala signaler till den kulturella omvärlden och skulle orsaka massiv skada på det svenska varumärket.
Om den svenska regeringen vill förverkliga sina politiska, kulturella och ekonomiska mål så bör man skapa möjligheter till att förstärka det svenska varumärket, inte försvaga det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar