tisdag 19 januari 2010

Varumärkets olika målgrupper


För mig är Filippa K ett perfekt varumärke. Då menar jag inte att det är det perfekta varumärket i generell bemärkelse. Det jag menar är att jag synkar helt med det totala varumärket Filippa K. Jag är en målgruppsmässig fullträff.

Anledningen till detta är att jag befinner mig mitt i Filippa Ks tre olika målgrupper:

Jag tycker deras kläder är bra; snygga, funktionella, kvalitativa. Att varumärket är tilltalande: för mig en kombination av franskt och svenskt. Och att kommunikation är fin: avskalad, diskret och sval.

Produktens målgrupp.
Varumärkets målgrupp.
Kommunikationens målgrupp.


När dessa tre delar överlappar varandra till hundra procent, som de gör i mitt fall, så befinner man sig mitt i det totala varumärket. Styrkan i denna totalitet gör mig till en lojal ambassadör.

Vissa produkter älskar man. Vissa varumärken är fantastiska. Viss kommunikation är grym. Och vissa varumärken tar man till sig av hela sitt hjärta. Gör till en del av sig själv.

Det är hit man vill nå som företag. De tre delarna ska ständigt stärka varandra och peka i samma riktning. Det kan man göra om man har målgruppen i fokus från start och i varje del av verksamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar