James Camerons senaste film -
Avatar - kostade 400 miljoner dollar att producera. Tur då att den går bättre än Göta Kanal 3.
Diskussioner om hur filmer ska finansieras har pågått länge, inte bara i Sverige. Kampen mellan skaparens estetiska dröm och investerarens finansiella mål går inte alltid hand i hand. Helt klart är att framgången bygger på vad publiken tycker om filmen, oavsett om det handlar om en introvert regissör som "
gör film för sin egen skull". Det finns alltid en tilltänkt målgrupp. I alla fall bör det göra det.
Desto svårare är det att peka på ett specifikt varumärke. Ofta finns det flera potentiella varumärken att bygga kommunikationen av en film på; produktionsbolaget, filmstjärnan, regissören, storyn, ursprungslandet mm.
Spännande är då att läsa om
People for Cinema. På
People for Cinema har man som åskådare möjligheten att delta i filmens finansiering genom att köpa en liten del av filmen innan premiären. Finansiella kalkyler visar på vad en insats på ex. 20 euro ger tillbaka, något som baseras på antalet biobesökare. Man får också en indikation på vilka filmer som kommer lyckas.
Genom att bjuda in och engagera målgruppen i ett tidigare stadium i processen skapar man för filmvärlden unika win-win situationer. Dessa ambassadörer har allt att vinna på höga besöksantal och kommer därför själva bidra med marknadsföring av filmerna.
Jag har ännu inte sett detta koncept i andra länder än i Frankrike men är säker på att idén kommer att spridas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar