lördag 16 januari 2010

Varumärket - mitt hjärta!


Att aktivt arbeta med att förstärka varumärket har blivit ett mer prioriterat område för många företagsledningar. Förutom att varumärket kan skapa kännedom, ge upphov till lojalitet och öka värdet på en produkt kan det också utgöra en sammanfogande kraft inom organisationen. Det är genom medarbetarna som man kan få ut varumärkets värderingar, internt liksom externt.

I denna jakt på kommunikativ framgång har dock varumärket i många fall blivit ännu ett styrverktyg i negativ bemärkelse. En kall och tom plats, fylld av tomma ord. Vackert att beskåda ibland men inte varmt och levande. Oförmögen att släppa riktiga människor som medarbetare och kunder nära inpå. Ängslig i sitt agerande och tvivelaktig i sina beslut eftersom man inte riktigt vet varför man agerar på ett visst sätt.

Men varumärket ska vara en levande och föränderlig varelse, generös i sitt välkomnande och sin energi. En plats för alla. Det handlar som alltid att leva som man lär och inte som man säger. Om man vill att medarbetarna aktivt ska ta del av detta verktyg så ska dessa också vara med att utforma det, underhålla det och utveckla det. De företag som har fattat medarbetarnas enorma potential i att förstå sig på och att leva varumärket är vinnarna.

Varumärket är hjärtat. Det är fyllt av starka värderingar som har potential att driva verksamheten mot målen. Men då måste alla delar känna att blodet rinner genom dess ådror. Därför handlar det om att inte alltid låta hjärnan säga vart hjärtat ska gå. Hjärtat tar gärna sin egen väg.

Hjärnan lyder man för att man måste. Hjärtat lyder man för att man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar