måndag 10 augusti 2009

Nespressos kafferevolution


På semestern i Frankrike blev jag påmind om var jag första gången kom i kontakt med den tysta och världsomfattande revolution som har genomförts de senaste åren, en kafferevolution.

Svensken dricker i genomsnitt drygt 150 liter kaffe per år. Denna konsumtion har varit uppdelad på bryggkaffe i hemmen samt "finkaffe" som konsumeras på stan. Försök att sudda ut denna klara uppdelning och föra in finkaffet i hemmen har tidigare inte varit särskilt framgångsrika. Men med Nespressomaskinens introduktion på marknaden har kaffesnobberiet på allvar intagit de svenska köken.

Nestlés Nespresso är ett genidrag. Med insikten att kaffedrickaren också önskar vara kaffekännare, men utan de kostnader det vanligtvis medför, har man skapat ett system som är lika oemotståndligt som enkelt. Genom billiga maskiner och (illusionen av) billigt kaffe har man skapat lättillgänglig lyx för en hel värld. Till detta kommer ett system med exklusiva butiker, pålitlig service, oemotståndliga kringprodukter som exempelvis espressokoppar i specialkollektion samt en medlemsklubb.

Har man väl köpt eller fått en Nespressomaskin är man fast....det är Nespresso väl medvetna om!

1 kommentar: