torsdag 20 augusti 2009

Konsten att improvisera


En stark företagsidentitet är som en duktig skådespelare.

När en skicklig skådespelare gör sitt jobb bra så spelar denne inte längre en roll....den övertar tillfälligt hela rollkaraktären och blir en annan person. Tänk exempelvis på Jack Nicholson i the Shining. Plötsligt behöver inte skådespelaren spela någon annan utan kan istället improvisera friskt, jobbet blir enkelt eftersom ingenting man gör längre kan vara fel.

Samma sak är det med en stark företagsidentitet. En anställd som fullständigt delar identitetens alla aspekter utgör plötsligt en del av identiteten. Denne behöver inte längre tänka efter vad som är rätt eller fel utan kan handla utifrån sin egna (och därmed företagets) värderingar. Utrymme till improvisation bildas där alla aktioner leder mot företagets mål.

För att nå hit krävs, förutom bra skådespelare även ett bra manus (starka värderingar), bra casting (duktig HR-avdelning) och bra regi (ledningens förtroende för de anställda).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar