tisdag 20 oktober 2009

Relationsskapande


I slutet av förra veckan besökte jag frukostseminariet Marknads-prBerghs School of Communication. Carl-Fredrik Sammeli, från Prime PR, gav oss en kort inblick i sin syn på kommunikation i allmänhet och marknads-pr i synnerhet.

Carl-Fredrik talade om en kommunikationsbransch i förändring där företagens möjligheter till att påverka historiskt sett har varit kopplad till auktoritet och ekonomisk makt. I och med kommunikationens “demokratisering” blir form och kanalval sekundärt och det blir allt viktigare att skapa kommunikation med ett innehåll som är värt att som konsument ta till sig. Jag håller med om detta.
Carl-Fredrik menar också att integrerad kommunikation med definitionen “samma budskap i alla kanaler samtidigt” är förlegad. Jag håller inte med om detta.

Det Carl-Fredrik menar är att traditionell reklam och kommunikationsplanering 1.0, som han uttrycker det, tappar i effekt. Det blir allt viktigare att innehållet i kommunikationen ska vara värt att som konsument ta till sig och att tänka 3-dimensionellt; köpta kanaler (reklam), icke-köpta kanaler (pr) och egna kanaler som exempelvis interntidning eller det fysiska försäljningsstället. Modellen är pedagogisk men uppdelningen är inte längre helt rättvis med tanke på utvecklingen i kommunikationsbranschen.

Carl-Fredrik gör också en relevant liknelse med filmskapande (vilket även jag gjort i ett tidigare inlägg). Vi går bland annat från mediaplanering till “casting” av kanaler där det blir viktigt att ha kunskap och känsla för olika mediers förmåga till interaktivitet. Från att arbeta som varumärkespolis till att vara realtidsregissör för en dokusåpa där varumärket spelar huvudrollen.
Allt går ut på att känna sin målgrupp, att snabbt kunna anpassa sig till en föränderlig omvärld och att skapa riktig nytta för kunden. Bra planning helt enkelt.

En objektiv definition av marknads-pr brukar vara “att skapa positiva relationer till rätt grupper på ett företags eller organisations marknad."

Men egentligen handlar ju all kommunikation om att skapa relationer till omgivningen. Kommunikationsutvecklingen går inte bara från informationsöverföring till ett större fokus på användarnytta. För mig handlar integrerad kommunikation om att framtidens kommunikationsbyråer kommer ägna sig åt att skapa relationer oavsett om det sedan handlar om att göra reklam, pr, intern kommunikation eller arbeta med affärsutveckling. Kommunikationsbyråer tvingas närmare varandra i sina verksamheter och kommer integreras allt mer. Inte minst på grund av framväxten av bland annat sociala medier som kanal.

Relationen är starten.

Leo Razzak, som jag har skrivit om tidigare här, uttryckte sig såhär på the Next Event:

För att kunna förändra en människa måste du först skapa en relation. Den måste bygga på passion. Du måste ha ett engagemang, och inte bara vara trygg i ett nio-till-fem-jobb. För jag skiter fullständigt i din position. Så länge du inte har en relation till mig, så kan du dra åt helvete.”

Tack Carl-Fredrik för en bra föreläsning som satte igång en massa spännande tankar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar