torsdag 10 september 2009

Funktionella och emotionella värden

I Lidls senaste tv-reklam får vi veta att Lidls kyckling får bäst i test i ICA-kuriren. Även om Lidl gör rätt i att börja kommunicera något annat än lågt pris så tror inte jag att ytterligare ett funktionellt värde (som i detta fall, kvalitet) är det som kommer få fler att välja att handla på Lidl. Det finns alltför många aktörer som associeras med kvalitet mer än vad Lidl gör. Att man bör röra sig framåt i sin kommunikation är dock klart då det med stor sannolikhet finns ytterst få konsumenter som inte vet att Lidl har mat till låga priser, mycket tack vare reklamfilmer som denna:



Den svenska konsumenten är alltså mycket medveten om att Lidl har låga priser och utvecklingen på marknaden har varit mycket positiv för Lidl. Det man dock bör göra för att ta nästa steg är att börja kommunicera emotionella värden snarare än ännu fler funktionella. Det är där man har sin chans att differentiera sig. Lidl kan idag inte utges för att vara ett varumärke som framkallar sympati. Kanske är det därför man bör utnyttja det som är annorlunda med Lidl i jämförelse med konkurrenterna, ursprunget.

Jag tror Lidl har allt att vinna på att börja agera annorlunda (på ett positivt sätt). Det skulle till och med kunna skapa ett mer sympatiskt varumärke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar