torsdag 9 juli 2009

Varumärkens påverkan på örat


Ytterligare en tanke kring varumärken och musik.

En av de många artister som jag såg under årets Roskildefestival i det soliga, somriga Danmark var Lily Allen. Jag gillade det jag hörde och såg, jag tog snabbt till mig detta brand i min samling av musikaliska varumärken.

Det var inte förrän i refrängen av låten Womanizer, en bra bit in i konserten, som jag insåg vad jag lyssnade på. Jag hade tidigare avfärdat Britney Spears hit som gödsel. När jag nu stod där, grundlurad av min egen uppfattning av min musikaliska stil, insåg jag att musik handlar extremt mycket om vem som framför den.

Musik är ett mycket bra exempel på hur ett mer attraktivt varumärke kan sälja en identisk produkt med större framgång än ett mindre attraktivt varumärke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar